Historiaa, Erik Hyginus, Hussen edelläkävijä

Vuonna 1882 syntynyt ruotsalainen Erik Hyginus Rud tuli tunnetuksi kahdesta asiasta, varhaisesta kiinnostuksesta valokuvaukseen ja henkilönä, joka osti ensimmäisen oikean moottoripyöränsä 31-vuotiaana. Hyginus ajoi kaksi-vaihteisella Husqvarna Moto-Rèvellä, mallilla 65, Ruotsin länsiosissa kaikkiin hautajaisiin, häihin ja syntymäpäiviin kameransa kanssa.

Fredsbergin lähellä Ruotsin länsiosassa oli pieni mökki. Siellä syntyi Erik Hyginus Rud vuonna 1882, ja täällä hän kasvoi spartanilaisissa olosuhteissa. Isältään hän oppi suutarin alaa, mutta myös päivittäisiin töihin, joita oli tehtävä kotonaan. Kuitenkin vain yhdellä lehmällä ja pienellä alalla kivistä maata,josta ei riittänyt tarpeeksi elantoa vastaamaan koko viikon tarpeita. Köyhyys oli valitettavan suuri osa tämän nuoren miehen jokapäiväistä elämää ja se ei sopinut Erik Hyginukselle lainkaan. On huomattava, että hän oli lahjakas nuori, jolla oli monia kykyjä ja hän oli innokas lukija.

Huonot olosuhteet eivät estäneet Erik H-R:ää haaveilemasta suuria unelmia. Tämä innostunut nuori herra etsi kaiken tiedon, mikä liittyi uusiin teknisiin asioihin. Hän oli innostunut kehityksestä, joka helpotti elämää ja liittyi tekniikkaan. Kaksikymmentävuotiaana Erik oli nähty ensimmäistä kertaa ajavan korkeaa polkupyörää ja viisi vuotta myöhemmin hän oli asentanut siihen moottorin, mikä teki siitä innovatiivisen ajoneuvon.

Erik Hyginus ja Husqvarna Moto-Reve 65

Erikillä ensimmäinen kokemus moottoroitujen kaksipyöräisten kanssa oli polkupyörällä, johon oli asennetettu ”voimakas”moottori. Vuonna 1913 Erik täytti 31-vuotta ja nyt hän oli työskennellyt tarpeeksi, että pystyi kovalla työllä ansaituilla rahoillaan ostamalla ensimmäisen moottoripyöränsä. Erikillä oli iskenyt silmänsä kaksivaihteiseen Husqvarnaan, jonka moottori oli sveitsiläinen Moto-Rève-yhtiön valmistama. Tämä kyseinen malli 65 valmistettiin Huskvarnan tehtaalla Ruotsissa vuosina 1913–1915. Kaikkiaan niitä valmistettiin noin 250-300 kappaletta. Erikin moottoripyörällä oli 340 cm3: n V-twin-moottori, jonka suorituskyky oli 50-60 km / h. Se oli upea hetki, kun Erik Hyginus haki ensirakkautensa jälleenmyyjän verstaalta. Tuolloin bensa-asemia ei ollut, joten bensiiniä oli tuotava tynnyreissä kanavaveneillä Hyginuksen kotiin. Kerran häneltä loppui polttoaine ja hänen sai täytettyä tankkinsa polttoöljyllä apteekista. Tällä ratkaisulla kekseliäs mies pystyi ajamaan kotiin työpäivänsä päätteeksi.

Ilman etujarrua ja vain heikkotehoisella takajarrulla ei ollut helppo pysäyttää konetta 50 km / h nopeudesta. ”Sinun täytyi olla aina varovainen”, hän sanoi hymyillen 80-vuotiaana. ”Tieolosuhteet eivät olleet 60-luvulla lähellekkään nykyaikaisia. Sinun täytyi ajaa huolellisesti ja harkita kaikkia vaaroja, joista monet eivät ole enää nykyään olemassa. Erik Hyginus muistaa tapahtuman, kun hän oli ajamassa kotikulmillaan, ”Tulin jyrkälle mäelle suoraan kohti Halnan kirkkoa ja minun piti painaa hieman kaasua, että pääsisin mäen päälle. Niinpä annoin moottorille potkua kääntämällä kunnolla kaasua. Huipulle päästyäni näin miehen lapioivan hiekkaa syvästä ojasta. Kun hän näki minut, hän yksinkertaisesti käveli eteeni tielle estäen kulun. ”Sinun täytyy mennä ohitseni varovaisesti!”, mies huusi. ”Muuten käännän niskasi nurin ja hautaan sinut tähän kuoppaan.” Niinpä ohitin hänet varovaisesti.”

Vuonna 1900 Erik pystyi ostamaan ensimmäisen ”oikean” kameransa postimyynnin kautta Tukholmasta. Hänen teknisillä tiedoilla ja visioilla ei ollut rajoja. 20-luvun alussa Erik yritti rakentaa omaa radio-vastaanotinta. Tämä tapahtui jo ennen kuin ruotsalaiset alkoivat edes lähettää uutisia radion kautta. Tästä syystä Erik pystyi aluksi kuuntelemaan vain Morse-signaaleja ennen kuin kansallinen radio alkoi lähettää lähetyksiä. Erik asensi myös puhelimia paikallisen naapuruston välille, jotta hänen naapurit pystyivät puhumaan keskenään. Tämä oli tietysti hyvin arvostettua, koska vielä ei ollut aloittanut yhtäkään puhelinyhtiötä.

Kaikesta huolimatta hänen mielenkiintonsa valokuvausta kohtaan vei kaiken Erikin ajan.
Hän ajoi kaksivaihteisella Husqvarnallaan kaikenlaisiin juhliin ja tilaisuuksiin saadakseen ylimääräistä rahaa. Herra Hyginus ajoi ylpeänä moottoripyörämatkansa kameralaitteet kiinnitettynä takatelineeseen, joka näkyy kuvassa jossa hän on pyöränsä kanssa. Erik piti myös aikaa dokumentoida ihmisiä ympäristöönsä 1900-luvun alkuvaiheessa. Hän ratsasti Husqvarnaansa vuoteen 1926, ennen kuin hän siirtyi autolla ajamiseen. Näin hän pystyi työskentelemään myös öisin ja käyttämään työtunnit tehokkaasti. Erik Hyginus Rud kuoli vuonna 1972, 91-vuotiaana. Hän eli elämänsä onnellisena miehenä, tehden siitä hyvin erikoisen ollen samanaikaisesti Husqvarna moottoripyöräilijä  ja värikäs valokuvaaja!

 

Alkuperäinen teksti; Kenneth Olausson

Suom. Mika Arminen