Monipuolinen Aprilia Shiver

Aprilia Shiver 900

Edelliseen malliversioon nähden moottori on kasvanut seiskapuolikkaasta ysisataseen, samalla moottorin luonne on muuttunut jouhevammaksi koko kierrosalueella. Päivityksen myötä myös elektroniikkaa on tullut lisää. Apriliasta löytyy kolme ajomoodia, sport, tour ja rain. Luistonesto, Ride By Wire valinnaisilla tehokartoilla.

Acrapovic vaimentimet

Testissä oleva yksilö on varustettu Acrapovicin vaimentimilla, pienellä tuulenohjaimella sekä kahvasuojilla.

Acrapovicin vaimentajat antavat mukavasti lisää katu-uskottavuutta saundeihin, olematta kuitenkaan häiritsevän äänekäs. Vaimentimien päät ovat Avrapovicilla myös paljon tyylikkäämmät kuin alkuperäiset.

 

 

Ajossa tuo pieni ilmanohjain tuntuu toimivan yllättävän hyvin. Yhdessä hieman viiston etulampun kanssa ilma ohjautuu kuljettajan ohi niin ettei se häiritse. Kahvasuojatkin ohjaavat hieman ilmavirtaa pois sormilta.

Aprilian uusi Euro4 normit täyttävä ysisatanen V2 käy siististi, värinät on saatu hyvin kuriin. Moottori vetää nätisti pienillä kierroksilla, ja kun kääntää kaasua niin lähes 100 hevosvoimainen veekone näyttää kyntensä. Luiston esto puuttuu kiihdytyksissä helposti peliin, kun etupyörä pyrkii nousemaan irti tiestä. ABS-järjestelmällä varustellut Brenbon puristimet hoitavat puolestaan hidastuvuuden ja pysähtymisen tunnokkaasti ja napakasti. Jarrut ovat yhdet parhaista ABS jarruista tässä luokassa. Takajousitusta säädettyäni hieman pehmeämmäksi ajo-ominaisuudet olivat minulle kohdallan. Sitä en tiedä oliko jousituksen säädöt tehdasasetuksilla, vai oliko joku niitä säätänyt minua aikaisemmin.

Moottorin ohjauksen eri ajotilat toimivat nimikkeensä mukaisesti. Sade, eli rain-tila teki moottorin käytöksestä selvästi laiskan oloisen kuten sadekelillä pitääkin olla. Touring vaihtoehdolla voi säästää hieman polttoainetta pidemmällä rauhallisella ajelulla. Sport-asetus sopii pyörän luonteeseen kaikken parhaiten, vastaa kaasuun ripeästi ja tarkasti.

Mieli teki viedä Aprilia Shiver 900 radalle ja katsoa kuinka hyvin se olisi siellä toiminut. Yhteen sattumien vuoksi se jäi tällä kertaa tekemättä. Katsotaan jos siihen tarjoutuisi mahdollisuus tulevana kesänä. Pyörässä tuntui olevan potentiaalia taittaa mutkia ripeästi. Runko on jämäkkä, siitä meno ei ainakaan jää kiinni. Kayaba & Sachs kombinaatio taas tasoittivat tiestön epätasaisuuksia hyvin.

Kaupunkiajo oli myös mielekästä, Shiver on kevyt, alle 200 kiloa ja helppo käsitellä hitaassakin ajossa. Peileistä näkee muutakin kuin omat hihat. Nykyään ajokokeessa vaadittavat tiukahkot pujottelut sujui leikiten. Suurinpiirtein sadan kilometrin lenkki kantateillä hoitui mukavemmin kuin osasin odottaa. Ilmavirta ei juurikaan kiusannut.

Mittariston päivänäyttö
ja yönäyttö

TFT-mittaristo on pääosin selkeä, ja mittariston lukemista helpottaa yö- / päivävalaistus.

 

 

 

Shiver on onnistunut paketti urheilullisuutta ja mukavuutta.
Tekniset tiedot:
Moottori, 90° V2, 4-venttiiliä/sylinteri
Sylinteritilavuus, 896,1 cc
Maksimiteho, 95 hv (70 kW) / 8 750 rpm
Maksimivääntö, 90 Nm / 6 500 rpm
Istuinkorkeus, 810 mm
Jarrut etu, kaksi 320 mm levyä, neljä mäntäiset Brembot, teräspunos jarruletkut
Jarrut taka, 240 mm jarrulevy, Brembo yksi mäntäinen, teräspunos jarruletkut
Jousitus etu, 41 mm Kayaba upside-down jossa säädettävä jousituksen esijännitys sekä paluuvaimennuvaimennus, joustovara 120 mm
Jousitus taka, kaksipuolinen alumiininen takahaarukka, Sachs iskunvaimennin jossa säädettävä jousituksen esijännitys sekä paluuvaimennus, joustovara 130 mm
Rengas etu, 120/70 ZR 17
Rengas taka, 180/55 ZR 17
Polttoainetilavuus, 15 l
Kuivapaino, 189 Kg
Päästöluokitus, Euro 4
Elektroniset järjestelmät, luistonesto, Aprilia Multimedia yhteensopivuus
Hinta, 12 995€
-Mika Arminen