Zero S 14.4, hiljainen menijä

Tällä kertaa testiin tuli amerikkalainen moottoripyörä, joka ei ole Harley Davidson, Indian tai mikään muukaan perinteinen merkki. Kyseessä on sähkömoottoripyörä, jonka juuret juontavat kymmenen vuoden taakse Santa Cruzissa sijainneeseen autotalliin, josta Zero moottoripyörät saivat alkunsa.

Kyseinen S 14.4 malli on ensimmäinen sähköllä toimiva moottoripyörä jota olen kokeillut. Ensi tuntuma pyörän satulaan noustessa on kuin minkä tahansa pyörän päälle istuessa. Kytkinkahvan puuttuminen oli ensimmäinen poikkeavuus. Zerossa ei siis ole kytkintä, eikä sen koommin vaihdevipuakaan. Liikkeelle lähteminen tapahtuu pelkästään kaasukahvaa kääntämällä. Muuten kaikki hallintalaitteet ovat kuten polttomoottorikäyttöisissäkin pyörissä.

Zero sopii myös lunnon rauhaan

Sitten ajamaan, virrat päälle, seisontajalka ylös ja hieman kaasukahvaa kääntäen  Zero lähtee liikkeelle nätisti pienen sähkömoottorin äänen säestämänä. Kotitietä edetessä  totean että meno on hiljaista kuin polkupyörällä. Ensimmäiseen risteykseen tullessa hapuilen turhaan puuttuvaa kytkinkahvaa ja samalla mielessä käväisee ajatus, että sammuiko tämä kun ei kuulu mitään.

Pienillä hiekkateillä hiljalleen ajellessa meno oli rennomman oloista kuin polttomoottori käyttöisillä pyörillä. Lähes äänettömästi liikkuvaa moottoripyörää koirien ulkoiluttajat eivät pääsääntöisesti havainneet kuin vasta vierellä. Koirat puolestaan havaitsivat sähkömoottoripyörän lähestymisen jo 50 -100metriä ennen kohtaamista.

 

Parhaimmillaan Zero S 14.4 on kaupunkiajossa ja pienessä lähiliikennöinnissä ajamisen helppouden johdosta. Ajaminen sähkömoottoripyörällä on todella helppoa ja mukavaa. Vääntöä riittää  ja sitä on tässä 110Nm, joka on käytössä heti kun moottori pyörii. Vaihteitakaan ei tarvitse vaihdella kun niitä ei ole, kulkua riittää silti hyvin. Mikään ei estä lähtemästä pidemmällekkin, kunhan muistaa että tarvittaessa ”tankkaaminen” ottaa selvästi enemmän aikaa kuin bensan lorottelu tankkiin.

”Ässä” kiihtyy hyvin ohitus nopeuksissa 80 – 120 km/h. Kiihtyminen tapahtuu tasaisesti ja ääneti, joten se voi tehdä yllätyksen kuljettajalle. Sähkömoottorin tuottama hyvä ja tasainen vääntö yhdistettynä hiljaisuuteen voivat myös aiheuttaa äkkinäiselle kuljettajalle yllätyksen tiukassa käännöksessä. Esimerkiksi kuljettaja  lähtee risteyksestä kääntyen ja kääntää liian reilusti kaasua, ei kuulu mitään monille tuttua varoittavaa moottorin murinaa, vaan takarengas alkaa sutia ja luistaa sivulle.

Etupää on Showan valmistama 41mm täysin säädettävä up-side-down ja takana saman valmistajan myöskin säädettävä 40mm kaasusäiliöllinen iskunvaimennin. Jarrut ovat Bosch Gen 9 ABS, jotka toimivat hienostuneesti.

Yhdellä latauksella ajelee hyvinkin parisataa kilometriä ja akut latautuvat yön aikana täyteen ihan tavallisesta valovirtapistorasiasta.

 

Summa summarum, Zero S 14.4 on lähes huoltovapaa, hihnavetoinen, ei rasvaamista, ei öljyjä. Voiko sähkömoottoripyörää verrata perinteiseen moottoripyörään? Voi, muttei suoraan mihinkään tiettyyn. Itse olen aloitellut pärinän ja kaksitahtiöljyn tuoksuisen moottoripyöräilyn, enää en kaipaa 2-tahtiöljyn käryä. Pidän prätkän äänistä, jotka kertovat sen luonteesta vaikka ajelut sähköpyörällä todistavat, että ilman jytinöitäkin pärjää ja ajofiilis on hyvä. Tähän Zeroon olisin kaivannut hieman korkeampaa ja aavistuksen enemmän taaksepäin tulevaa ohjaustankoa, muuten kaikki oli kohdallaan.

Tekniset tiedot;

Moottori: Z-Force® 75-7 ilmajäähdytteinen, harjaton kestomagneettimoottori. 550 amp
Teho: 45 kW (60 hv)
Vääntö: 110 Nm / jatkuva
Voimansiirto: hihnaveto

Akseliväli: 1410 mm
Istuinkorkeus: 807 mm

Paino: noin 185 kg

Hinta: 19 038 €

Zero Motorcycles sivuille tästä linkistä.

-Mika Arminen