BMW F800 GT, mukava pikku toureri vuodelta 2013

Käytetty, tyylikäs mustavalkoinen Bemari hyvillä varusteilla.

BMW F800 GT

Tätä yksilöä ei paina ikä eikä kilometrit. Mittarissa on vain hieman reilu 10 tkm, ja yleisilme on erittäin siisti.

Pyörää on kevyt siirtää ja käännellä pihalla työntämällä. Satulaan istuessa ajoasento tuntuu heti mukavan pystyltä, ehkä hieman pystympi kuin edeltävässä mallissa F800 ST:ssä. Avaimesta virrat päälle, starttinappulasta painallus ja kaksimukisen perinteinen äänimaailma tulee ilmoille. Tyhjäkäynti on siistiä eikä kone täristä juuri lainkaan.

 

 

Mittaristossa on infoa hyvin, ja vieläpä selkeästi. Ulkolämpötila, kulutus, polttoaine, matka, sekä tietysti nopeus sekä kierrokset. Nopeus- ja kierroslukumittarit ovat perinteiset analogiset. Kierroslukumittari on selvä ja helppolukuinen, nopeusmittarin neula voisi olla ehkä aavistuksen pidempi tarkan luettavuuden kannalta.

Sitten nokka kohti kantatietä. Kytkin on kevyt käyttää ja vaihteet toimivat moitteettomasti ilman välivapaita. Joissakin F800 malleissa on kuuleman mukaan ollut välivapaita laiskasti vaihtaessa, itse en ole moiseen ongelmaan törmännyt.

Pyörä kiihtyy mukavan tasaisesti, kuin hiipien matkanoputeen. Äffä on hiljainen 80 km/h ajossa, vain hieman tuulen huminaa kuuluu. Sitten alkaa käsiä kuumottaa, kahvanlämmittimet lämmittävät erttäin tehokkaasti lähes parinkymmen asteen lämmössä. Tarvetta niiden käytölle ei nyt olisi ollut, mutta pitihän niitäkin kokeilla. Kaksi asentoiselle lämmittimelle on myös näytössä kuvakkeet. Taustapeileistä on hyvä näkyvyys taaksepäin.

Kantatieltä siirryn mutkaisemmalle päälystetylle maalaistielle. Kevyt Bemari taittuu mutkiin kuin ajatus. Moottorissa on  laaja käyttöalue, joka tekee tällaisten mutkaisten teiden ajamisesta mukavaa. Maaseutu kierroksen jälkeen pois ajellessa oikaisen moottoritielle. Moottoritie nopeudessa GT toimii myös kuten pitääkin. Henkilökohtaisesti en pidä moottoritiellä ajamisesta, joten loppu matka taittuu taas ei lyhintä, mutta mukavempaa, pienempää tietä pitkin nautiskellen ajokista. Kyllähän tällä ajaisi enemmänkin. Etukate antaa suojaa viimaa, ötököitä ja pienti tihkusadettakin vastaan. Huoleton ja hiljainen hihnaveto, pieni kulutus ja helppo ajaa. Varustelistalta löytyy vielä ABS-jarrut jotka toimivat luontevasti, vaikka voisivat olla hieman tunnokkaammatkin.

Polttoainetankki ei ole perinteisellä paikalla, vaan satulan alla. Akku taas sijaitsee tankin paikalla. Optimaalisen painopisteen eteen on tehty hieman tavanomaisuudesta poikkeavia ratkaisuja.

Mukava pyörä, ja muotoilu miellyttää ainakin minun silmää.

 

 

-Mika Arminen