
Paras moottoripyörä

Usein tulee vastaan kysymyksiä Mikä on paras moottoripyörä, tai Minkälainen pyörä minun kannattaa hankkia
Mielenkiintoisia kysymyksiä joihin ei ole olemassa yksiselitteistä vastausta. Moottoripyörän käyytötarkoitus, ja erilaiset tyylisuunnat jakavat pyörät niin moneen eri kategoriaan että on mahdotonta sanoa mikä on se yksi muiden yläpuolella.
Karkeana esimerkkinä, henkilö H on vahvasti sitä mieltä että kyllä tämä minun Gold Wing on parasta mitä on tajolla, ikinä en ole paremmalla ajanut. H ajaa ajokauden aikana suomen pari kertaa ympäri sekä käy keskieuroopassa olosuhteiden salliessa parin viikon ajelulla. Henkilö K puolestaan tuulettaa oman 390 Adventuren puolesta. K:n ajokausi on aina, vuoden ympäri. K ajaa pääasiassa kaikki lyhyet jokapäiväiset ajot sekä käy usein kalastamassa mökillään jonne ei pääse kuin pientä vaikea kulkuista metsätietä pitkin.
Näiden kahden moottoripyörät ovat hyvin erilaisia, käytännössä ainoa yhdistävä tekijä on se että molemmat ovat moottoripyöriä. Molemmilla henkilöillä, H:lla ja K:lla on todennäköisesti heille itselleen sopivat pyörät ja heidän ajotarpeisiinsa. Näin erilaisia pyöriä on ihan turhaa yrittää vertailla keskenään.
Vuoden aikana ajamistani pyöristä lyhyesti
Johonkin se raja on aina vedettävä, nyt se on vuoden sisällä ajetut pyörät, uudet ja käytetyt joita on ollut yhteensä 22 kappaletta. Kerron näistä yleistasolla, puuttumatta merkkeihin. Pyörien vuosimallit oli 1999- 2020 välillä. Näiden moottoripyörien moottorit ovat olleet tilavuudeltaan 125- 1300 kuutioisia, 1- 4 sylinterisiä nelitahtisia. Yksi kisa-enduro, yksi katuenduro, pari adventurea ja loput erilaisia katupyöriä supersporteista matkapyöriin, joten erilaisia kulkineita on ollut hyvä kattaus.
Kahdenkymmenen vuoden aikana moottoripyörät ovat kehittyneet paljon enemmän kuin ensivilkaisulla voisi olettaa. Jousitus on kokenut merkittäviä parannuksia säädettävyyden ja parempien komponettien johdosta. Tämä ei kuitenkan tarkoita sitä, että kaikissa uusissa pyörissä olisi automaattisesti hyvä jousitus. Uusissakin pyörissä on todella epäonnistuneita ratkaisuja, osa johtuu desingnista ja osa siitä että hintaa pitää saada valmilta tuotteelta puristettua kuluttaja ystävällisemmäksi. Elektroniikkaa on tullut huomattavasti lisää, monet aiemmin lisävaruste listalla olleet komponentit ovat nykyään useissa malleissa vakiovarusteita. ABS-jarrut, ajomoodit, jousituksen säädöt, kattavat ajotietokoneet, quickshifterit ym.
Pyörien ajoasennot ovat myös hieman muuttuneet, samoin koko geometria painopisteineen. Monissa malleissa ajettavuudesta ja hallinnasta on tullut helpompaa yllä mainituista asioista johtuen. Kaikkea ei pidä yleistää, itselläni on vuosimallia 2002 oleva sport-pyörä, joka on kevyt ja erittäin helppo ajaa.
Näistä kahdestakymmenestäkahdesta ajokista vain yksi oli sellainen, jolla ajamisesta en tykännyt yhtään. Tehoa tässä vuoden 2005 laitteessa oli yli 150hv, mutta älyttömän raskas ajaa, mutkiin sai tehdä töitä että taittui nätisti eikä muutenkaan ole mikään kovin vakaa ajettava. Pari ajetuista oli yli 300km/h kulkevia, jotka oli vakaita ja mukavia tietyin rajoituksin. Matkapyöräksi molemmissa ajoasento oli hieman liian sporttinen. Noin 200Hv on katupyörässä ihan mukava teholukema, mutta sillä on myös kääntöpuolensa. Noissa teholukemissa ja kunnollisilla ajo-ominaisuuksilla varustetulla prätkällä on hauskaa ajella, mutta alle 70km/h on melko turhauttavaa ja pitää jatkuvasti tarkkailla mittaria ettei lipsahda ylinopeuden puolelle. Niin sanottuun joka päiväiseen ajamiseen parhaita oli pääsääntöisesti alle 750cc laitteet keveytensä puolesta, jolloin niitä on mukavempi pyöritellä taajamissa.
Yksikään näistä ei ole ollut täydellinen, suurin osa kuitenkin hyviä joilla ajamisesta nautti. Luonteeltaan ja käyttötarkoitukseltaan tämä joukko oli vaihteleva. Mukaan mahtui suuria odotuksia jotka osoittautui pettymykseksi, vastaavasti mukana oli sitten suuria yllättäjiä joiden kohdalla odotukset eivät olleet korkealla. Tämä vahvistaa sitä, että jokaisen on valittava itse oma pyöränsä ilman muiden painostusta. Merkkien- ja valmistusmaiden kohdalla monesti puheet ovat legendaa, harvat ovat oikeasti ajaneet henkilökohtaisesti ajaneet kymmenillä erilaitteilla niin paljoa että voi sanoa tuntevansa ne. Kaikilta valmistajilta löytyy hyviä vaihtoehtoja, mutta kaikki ei vain sovi kaikille.
Valitessasi itsellesi moottoripyörää mieti minkälaista ajoa itsellesi tulisi eniten. Mielikuvat ovat vahvasti mukana tässä lajissa, kannattaa kokeilla rohkeasti jotain muutakin mallia kuin sitä mikä on piirtynyt mieleen ensimmäisenä. Ajettavuudessa / ajomukavuudessa on suuria eroja eri mallien kesken, näihin kannattaa myös kiinnittää huomiota omien tarpeiden mukaan.
Minkälaisen moottoripyörän…
Kysymykseen minkälaisen moottoripyörän itse ottaisin jollei tarvitse ajatella rahaa, olen vastannut että ainakin viisi erilaista.
- Kevyt 2-sylinterinen nakupyörä päivittäiseen ajeluun, Ducati tai KTM
- Matkapyörä reissuille, ZZR 1400
- Nelisatanen(about) enduro, Husqvarna
- Sportti jolla voisi käydä rataa kiertämässä, GSX-R
- Sähkökäyttöinen, kaupunkiin ja lähiajeluun, Zero
Tässä olisi kiva starttipaketti. Kenties siihen voisi vielä muutaman sovittaa, mutta kuten olen sanonut niin liioittelullakin on rajansa. Harrastuksena, tai elämäntapana moottoripyöräily on mukavaa puuhaa. Lajeja, tyylejä ja variaatioita on tarjolla vähän jokaiseen makuun.

teksti ja kuvat: Mika Arminen