MIMI SIDECAR RACING TEAM:in juttusilla

Mimi

Mimi Sidecar Racing on Suomen ensimmäinen naisista muodostuva ratamoottoripyöräilyn sivuvaunuluokassa toimiva tiimi.

Teidän Racing Team on vielä melko tuore tapaus. Mimi tulee ilmeisesti etunimistänne Minna Rantala ja Mia Karjalainen, vai onko toimittaja ihan väärillä jäljillä?

  • Ei oo. Ihan oikein päätelty.

Onko mimmi-tiimi otettu hyvin mukaan kilpailukahinoihin?

  • Juu, meijän mielestä on. Sivuvaunuporukoissa on hyvä yhteishenki ja ollaan sopeuduttu porukkaan oikeen hyvin.

Miten päädyitte sivuvaunulla kilpailemaan, löytyykö taustalta moottoripyöräilyä, autoilua tai muuta moottoriurheilua?

  • Miulle sivuvaunuluokka on ollu tuttu jo vuosia, koska miun äiti on seurustellut Artiolan Markun kanssa kohta kaksikymmentä vuotta. Varsinkin purkkiorjan homma on kiehtonut jo pitkään, koska se vaikuttaa niin erilaiselta ja mielenkiintoselta, ja oonkin ajatellut, josko miustakin olisi siihen. Vuonna 2019 sen kokeiluun tarjoutu mahollisuus, kun Make ilmotti, että miulle ois mahollisesti kuski löytynyt. Moottoriurheilutaustaa miulla ei oo, kertoo Mia.
  • Minna vastaa; Mie oon miehen kautta kokeillu kaiken näkösiä moottoriajoneuvoja. Moottoripyörä mulla on ollu muutaman vuoden ja omistin moottorikelkankin jokusen vuoden. Sivuvaunuluokan löysin, kun mieheni tutustui Makeen ja sain mahollisuuden koittaa sivuvaunulla ajoa. Kilpailukokemusta ei ennen tätä ole.
Mia ja Minna vauhdissa Alastaro Circuitin ykkös mutkassa elokuussa 2020

Artiola Sidecar Racing on teille ilmeisesti kaikenpuolin tärkeä kumppani?

  • Kaiken mahdollistaja ja meijän suurin sponsori. Myö ajetaan Maken vanhemmalla pyörällä ja saahaan paljon apua, tukea ja oppia Makelta.

Koska olette aloittaneet motorsportin/ moottoripyöräilyn?

  • Minna ajoi moottoripyöräkortin vuonna 2016. Sitä ennen on tullu ajettua mm. moottorikelkalla, mikroautolla ja ATV offroadia (mönkijällä).
  • Mialla puolestaan tää sivuvaunuharrastus on ensikosketus motorsporttiin. Pari kertaa oon ollu tätä ennen hupimielessä sivuvaunun kyydissä.

Oliko heti alkuun itsestään selvää, kumpi on kuljettaja, ja kumpi ”matkustaja”?

  • Kyllä se oli. Minna kokeili myös kyydissä oloa, mut ei tykännyt siitä yhtään, ja mie sen sijaan olin just siitä orjan hommasta kiinnostunu, kommentoi Mia.
  • Koitin kerran kyydissä oloa ja totesin, ettei se miun paikka ole. Ajaminen sen sijaan tuntu heti omalta ja luontevalta, toteaa Minna

Matkustaja nimitystä ei kyllä oikein voi käyttää tässä yhteydessä. Purkkiorja on varmasti paljon kuvaavampi nimitys, sillä kyydissä ei istuta mukavasti nautiskelemassa maisemista. Mia, miten kuvailisit kansantajuisesti purkkiorjan hommaa sivuvaunuluokassa?

  • Purkkiorja antaa renkaille pitoa ja ns. tasapainottaa pyörää kurveissa. Homma vaatii kestävyyttä ja ketteryyttä, koska joissain radan kohdissa puolelta toiselle vaihot voi olla yllättävänkii nopeita. Oikealle ja vasemmalle roikkuminen mahdollistaa ylipäätäsä pyörän kääntymisen nopeassa vauhdissa. Purkkiorjan liikkumisen ajoittamisella on suuri vaikutus pyörän käyttäytymiseen.
Välillä vaaditaan myös hieman erilaista treeninä.   Kuva: Johanna Tilli / Rock the Pole Kouvola

Kilpaurheilu, vaikka välineenä onkin moottoriajoneuvo, vaatii myös kilpailijoilta hyvää fyysistä ja psyykkistä kestävyyttä. Onko teillä kova ympäri vuoden ulottuva treeniohjelma, vai kuinka te toimitte, ensin vaikka Mia ja sitten Minna?

  • Minuu kiinnostaa kehonpaino- ja liikkuvuustreenit, joita teen ympäri vuoden 4-5 kertaa viikossa. Työt ja ammattikorkeaopinnot vie aika paljon aikaa, mutta aikataulujen salliessa harrastan myös tankotanssia, missä kehonhallintaa ja voimaa on mahdollista kehittää entisestään.
  • Peruskunnosta huolehtiminen on tässä vaiheessa tuntunut riittävän.

Pidättekö Suomen vaihtelevaa talvikautta pahana haittana ajotaidon ylläpitämisen kannalta?

  • Ei tälle talvikaudelle mahda mitään, joten ei sitä osaa ees surkutella. Radalle mennään heti, kun sääolosuhteet sen sallii ja eiköhän se ajaminen tule taas luonnostaan. Ajokauden päättäjäisistä jäi hyvä fiilis, kun ajo tuntui kaikin puolin sujuvalta. Kisakautta varjosti vaihdeongelmat, joista yksi oli välikaasun anto, jonka viimenään hoksasin päättäjäisissä. Toivottavasti se on pysyny rannemuistissa. –Minna
  • Mie ylläpidän omaa kuntoa ja liikkuvuutta talvikaudellakin, ja uskon, että sinne purkkiin kotiudutaan taas muutaman kierroksen jälkeen. –Mia
Mimi Sidecar Racing Team Alastaron moottoriradalla varikko tunnelmissa.

Rataluokan sivuvaunut eroavat normaalista sivuvaunumoottoripyörästä melko radikaalisti, samoin kuin crossi- ja endurosivuvaunuistakin. Kerrotteko tarkemmin teidän Yamahan tekniikasta.

  • Pyörässä on Yamaha R1:sen moottori, vuosimallia -03. Vaihteiden vaihtamisen hoitaa sähkösolenoidi, jota ohjataan ohjaintangossa olevilla napeilla. Vasemman puolen napilla vaihdetaan isommalle ja oikean puolen napilla pienemmälle vaihteelle. Runko on Artiolan Markun vuonna 2000 tekemä monokokkirunko. Katteet on on valmistettu lasikuidusta ja purkkiorjan alusta hiilikuidusta.
  • Ollaan päästy myös tutustumaan pyörän tekniikkaan ja opettelemaan sen huoltoa. Kisaviikonloppuina ja kisareissujen jälkee pyritään tekemään kaikki perushuollot ite, mutta isommissa teknisissä ongelmissa pyydetään neuvoja sitten Makelta. Kuluneen talven aikana ollaan uusittu vesiputket, siistitty katteen teippauksia ja kasattu varakonetta tulevaa kautta varten. Mitään isoa remonttia ei oo tarvinnu tehä viime kauden jäljiltä.

Mikä on suurimpana tavoitteena radalla kilpailemisessa?

  • Parantaa omia kierrosaikoja ja kehittyä lajin parissa. Viime kaudella meillä oli vähän teknisiä ongelmia pyörän kanssa, mutta ruutulipulle päästiin jokaisessa kisassa. Tulevallakin kaudella on tavoitteena ajaa jokainen kisa maaliin, millon saataisiin mahollisimman paljon treeniä ja kierroksia alle.

Ajatteko siviilissä moottoripyörillä, vai jääkö touhu pelkästään radalle?

  • Minna ajelee Kawasaki ER6 N:llä, Mialla ei ole pyörää.

Kiitos haastattelusta, tsemppiä ja menestystä teille sekä Artiolan tiimille!

Artikkelikuva: Virpi Miettinen Photograhphy
Mimi Alastaro Circuitilla ottamassa tuntumaa rataan.