MOTO GUZZI 100-VUOTTA 15.3.2021

Moto Guzzi nimi tuli yhden perustajansa, Carlo Guzzi:n mukaan vuonna 1921

Carlo Guzzille, Giorgio Parodille ja Giovanni Ravellille syntyi unelma moottoripyörien valmistamisesta ja myymisestä ensimmäisen maailmansodan aikoihin. Valitettavasti Ravelli menehtyi koelennolla vuonna 1919. Guzzi ja Parodi jatkoivat unelman toteuttamista. Parodi ja Guzzi muistivat menehtynyttä lentäjä ystävänsä kotkan kuvalla jolla on laajentuneet siivet, ja on nyt tunnettu yrityksen logona.

Moto Guzzi oli vauhdissa heti siitä hetkestä, kun ensimmäinen moottoripyörä vierähti tuotantolinjalta Mandello del Lariossa. Alun perin tuotemerkki oli G.P. (tai Guzzi-Parodi), mutta pian sen jälkeen muuttui muotoon Moto Guzzi, jonka ensimmäinen malli oli Normale, jonka suorituskyky ja ominaisuudet olivat kaikkea muuta kuin normaalia siihen aikakauteen.

Sinnänsä mielenkiintoista ettei Carlo Guzzi ikinä omistanut nimeään kantavasta yrityksestä yhtään osaketta, mutta hän sai kuitenkin korvauksen jokaisesta valmistetusta moottoripyörästä.

Vuonna 1965 tämän kehityksen huipulla syntyi moottori, josta on tullut Mandellon merkin, Moto Guzzin tunnus, poikittainen 90 asteen ilmajäähdytteinen twini. Tämä tosin tapahtui vasta Carlon kuoleman jälkeen.

Moto Guzzi on ollut myös monessa kilpailutoiminnassa ja kehityksessä mukana.

Vuonna 2001 Moto Guzzi siirtyi Aprilian omistukseen ja vuodesta 2004 se on ollut osa Piaggio-konsernia. Piaggio-konsernin kaikki merkit, skootterit ja moottoripyörät mukaan lukien se on Euroopan suurin moottoripyörä- ja skootterivalmistaja tällä hetkellä.

Linkki Moto Guzzi:n kotisivuille

 

Teksti: Mika Arminen, Kuvat: Moto Guzzi