MotoGP pyörien uutta tekniikkaa kaudelle 2021

Runsaasti uusia ja päivitettyjä innovaatioita testattiin Dohassa

APRILIA: Vuoden 2021 RS-GP pyörässä on täysin uusi moottori, runko, pakoputkisto ja saladbox ovat muuttuneet, ja Aprilialla on myös ensimmäisen kerran hiilikuituinen takahaarukka, mikä tarkoittaa sitä että Suzuki on ainoa valmistaja jolla ei ole vielä tätä ominaisuutta.
Aprilia, Aleix Espargaro
DUCATI: MotoGP:n innovaatiokuninkaat. Viime vuosina Ducati on ollut edelläkävijä uusien ja ennennäkemättömien varusteiden tuomiselle mukaan kilpailuun. Vuonna 2021 Bolognan tehdas on paljastanut lisää uutta, joista merkittävin on varmaan etupään uudet muodot. Todennäköisesti Ducati on hakenut näillä ilmanvastuksen parantamista huippunopeuden lisäämiseksi ja kaarteissa pidon parantamiseksi. Se on erittäin mielenkiintoinen päivitys ja tiedämme että Gigi Dall’Igna ja Ducati jatkavat työtään ilmavirtausten parantamiseksi.
Ducatin aerodynamiikkaa
KTM: Itävallan valmistajan suurin näkyvä muutos on uudistunut istuin. Dani Pedrosa testasi sen perusteellisesti Qatarissa, kun taas muut ajajat kokeilivat uutta katetta. Se on ylhäältä ohuempi, kuin hainhampaista veistetty, kuten alla olevasta Pedrosan pyörästä nähdään:
KTM, Dani Pedrosa
HONDA: Japanilaiset jättiläiset toivat Qatar-testiin kolme erilaista alustaa: yhden ” normaalin 2020 ”, yhden, jossa on hiilikuitua mukana, ja yhden täysin uuden joka nähtiin Jerezissä Stefan Bradlin kanssa vuoden 2021 alussa. Uusi aerodynamiikka jota nähtiin ensimmäisen kerran jo viime vuonna Misanon testissä, jossa sitä testasivat Bradl ja Takaaki Nakagami.
Honda, Takaaki Nakagami
SUZUKI: Yksi Suzukin tärkeimmistä uudistuksista on se, että testikuljettaja Sylvain Guintoli, sekä Joan Mir ja Alex Rins antoivat hyväksynnän uudelle moottorille. Guintoli ja Rins sanoivat, että se on merkittävä parannus. Myös uutta alustaa ja uudistunutta takahaarukkaa käytettiin. Mirin tiimin päällikkö Frankie Carchedi selitti Twitterissä, että heillä on ollut kokeilla ”paljon enemmän uusia ja jännittäviä” osia, mitä sitten ovatkaan.
Suzuki, Alex Rins
YAMAHA: Yamahan kuljettajat ovat testanneet uutta alustaa. Franco Morbidelli (Petronas Yamaha SRT) sanoi, että hän on saanut lisättyä hieman enemmän huippunopeutta kokeilemalla monia erilaisia pieniä osia. Kaikki neljä kuljettajaa ovat testanneet uutta runkoa sekä lokasuojaa, ja pitävät parempina edellisvuotiseen nähden.
Yamaha, Fabio Quartararo

Linkki MotoGP:n sivuille

Kuvat: MotoGP