CAN-AM SPYDER RT, SEA-TO-SKY MALLILLA MUKAVAA MATKAN TEKOA

Spyder RT tarjoaa helppoa ja mukavaa matkaamista

Tällä kertaa koeajossa ei ole moottoripyörä, vaan kolmipyöräinen joka luokitellaan L5e/kolmipyöräksi jota saa ajaa B-ajokortilla. Vaikka tätä saakin ajaa B-kortilla, niin kypärä on pidettävä päässä ajon aikana. Spyder tarjoaa kuitenkin enemmän moottoripyörä fiilistä kuin autoa. Viime vuonna koeajossa oli Can-am Ryker Rally (linkki koeajoon), joka oli aivan erilainen peli tähän verrattuna. Siinä missä Ryker oli kotonaan sporttisessa ajossa niin RT on selvästi suunniteltu mukavaan matkan tekoon eikä sporttisuuteen.

SEA-TO-SKY malli on erittäin hyvin varusteltu. Sivulaukuissa on sisällä kätevät niihin muotoillut matkalaukut jotka on helppo ottaa mukaan ja laittaa paikoilleen. Kaksi asentoiset penkin ja kahvojen lämmittimet löytyy niin kuljettajalle kuin matkustajallekin. Varusteisiin kuuluu myös RDS radio bletooth ja 3,5mm plugi liitännällä sekä kuusi kaiutinta. Matkustajan jalkatappien korkeutta pystyy säätämään matkustajan pituuden mukaan.

Mittari on keskellä näkykyvällä paikalla kaiuttimen ympäröimänä. Hallinkakytkimiä on paljon mutta ne ovat loogisesti sijoiteltuna helpot käyttää.

Ajamaan lähteminen vaatii turvavarusteisiin perehtymistä, laite ei lähde käyntiin simppelisti avaimesta kääntämällä ja starttia painamalla. Käynnistäminen ei ole kuitenkaan vaikeaa, vaikka vaatii turvakuittaukset. Tämä on kuitenkin hyvä ominaisuus siinä mielessä ettei kukaan laitteesta tietämätön pääse koheltamaan. Kaasua käytetään oikealla kädellä aivan samalla tavalla kuin moottoripyörässä, ja oikealla jalalla käytetään jarrua joka vaikuttaa kaikkiin kolmeen pyörään. Alkuun ajossa oikea käsi hamuili jarrua vanhasta tottumuksesta. Vaihteita käytetään vasemmalla kädellä nappi-painikkeilla. Vaihteisto on puoliautomaatti, eli kytkintä ei tarvitse käyttää, eikä sitä olekaan. Seisontajarru toimii sähköisesti.

Tuulilasin korkeutta pystyy säätämään sähköisesti, myös ajonaikana. Aerodynamiikka pitää onnistuneesti ajoviiman melko hyvin pois kuljettajalta. Laitetta palauttaessani koeajolta rankempi vesisade yllätti puolessa välissä matkaa. Maantie nopeuksissa sade ei juurikaan haitannut, mitä nyt etuosan muotoilu heitti säärille vettä riippuen kumpi etupyöristä sattui vesiuraan. Muuten säästyin pahemmalta kastumiselta. Toisin olisi käynyt hiljaisemmassa vauhdissa.

SEA-TO-SKY malli on erittäin hyvin varusteltu

Spyder RT kulkee pehmeästi ja mukavasti huonokuntoisillakin teillä, jousitus hoitaa hyvin kuopat ja heitot. Ohjaus on nopea, ja siihen tottumiseen menee luonnollisesti hetki jonka jälkeen ohjaaminen sujuu rennosti. Vaihteisto vaihtaa hiljentäessä automaattisesti pienempää vaihdetta vauhdin putoamisen mukaisesti. Isompaa vaihdetta on heppo heittää pesään peukalolla, pienempää taas etusormen painikkeella. Vakionopeuden säädin kuuluu myös varustelistalle. Vakionopeuden säädin on kätevä varuste varsinkin tällaisessa kruiserissa, ja sitä on helppo hallita oikealla kädellä. Mittaristo on noin 20 senttinen LCD värinäyttö. Monipuolinen näyttö on haastava luettava auringon paistaessa hieman takaviistosta sekä osittain joidenkin pienten yksityiskohtien lukeminen ajossa ei ole kaikkein helpointa.

Can-am Spyder RT on kookas, hyvin varusteltu matkapeli jolla on myös mukava liikkua taajamassakin. Tykkään ajaa mutkikkaita pikkuteitä pitkin yleensä, mutta Spyderillä en niitä suosi. Mihin tätä voisi verrata? Lähinnä mieleen tulee Gold Wing ja vastaavat moottoripyörät. Plussaa näihin isoihin moottoripyöriin verrattuna on ajamisen helppous varsinkin taajamissa, RT pysyy pystyssä ja helppo peruuttaa pois parkkiruudusta sekä muista paikoista. Miinuksena on moottoripyörä fiiliksen puuttuminen mutkissa, mutta eihän tämä olekkaan moottoripyörä.

Kypärä on pakollinen ajovaruste tällä ajaessa mutta lämpimänä päivänä muuten pärjää kesäisellä asusteella.

 

Teknisiä tietoja:

Moottori:  3-sylinterinen, 1330 cc Rotax
Teho: 85.8Kw (115hp) 7250 r/min
Vääntö: 130,1Nm / 5000 r/min
Istuinkorkeus: 755 mm
Jarrut edessä:2 x 270mm levyt ja Brenbon jarrusatulat neljällä männällä
Jarrut takana: 270 mm levy ja yksi-mäntäinen satula
Etujousitus: 174 mm, SACHS
Takajousitus: 152 mm, SACHS
Paino:  noin 46 4kg
Tankin tilavuus: 26,5 l
Hinta: 42 900,-

Linkki Can-Am Spyder sivuille

teksti: Mika Arminen
kuvat: M-Bikes