Tiia #11 kuulumisia kaudelta 2021

Tiia Seima, Tiia #11, sai tälle kaudelle Yamaha R6R pyörän edellisen Suzukin tilalle

Tiia, koska olet alkanut ajamaan kilpaa moottoripyörällä ja missä luokassa?

  • Ajoin ensimmäisen kisani syksyllä 2016 Motoparkissa. Sitä seuraavat kaksi vuotta ajoin aktiivisesti SM-sarjaa B-luokassa, minkä jälkeen nousin A-luokkaan. 2018 alkoi herätä kiinnostus katuratakisoja kohtaan. Ajoinkin sitten 2019 Imatranajossa ensimmäiset katuratakisani, ja laji alkoi kiinnostaa entistä enemmän. 2020 kauden päätavoitteena oli ajaa Imatranajon lisäksi IRRC-sarjan Frohburgin osakilpailu Saksassa, mutta molemmat tapahtuvat siirrettiin tälle vuodelle Koronan takia. 2020 päätavoitteen siirtymisen takia ajoin viime vuonna vain Alastaron osakilpailun. Tästä vuodesta vaikuttaisi tulevan viime vuoden toisinto, kun Imatranajo siirtyy jälleen vuodella eteenpäin.

Vuodesta 2016 olet ajanut Suzuki GSX 600R pyörällä, nyt päivitit uudempaan, miten Yamaha on istunut käteen?

  • Pyörä on aivan mahtava! Edellisen kauden haasteiden jälkeen on ottanut aikaa saada luottoa pyörään ja omaan tekemiseeni, mutta ajamiseen löytyi jälleen ilo heti ensimmäisistä kierroksista lähtien. Kunhan saan hiottua oman tekemiseni kohdilleen, niin uskon että tulosta tulee varmasti.

Eroaako Yammu paljon ajettavuudeltaan ym. edelliseen Suzukiin nähden?

  • Yamaha on ajoasennoltaan ja moottoriltaan melko erilainen kuin vanha Suzukini, mutta juuri tällaista isoa muutosta lähdinkin hakemaan pyörän vaihdolla.

Mikä on suurimpana tavoitteena tai haaveenasi radalla kilpailemisessa?

  • Suurin tavoite on kehittyä kuljettajana ja kilpailijana. Podiumille kiipeäminen SM-osakilpailussa olisi tietysti melkoisen huikeaa, mutta ehkä vielä hienompaa olisi päästä ajamaan IRRC-sarjan osakilpailujen lisäksi jossain isossa katuratakisassa, kuten North West 200 tai Ulster GP.

Circuit Racingin SM- kausi 2021 jää osaltasi valitettavan vajaaksi?

  • Päätavoitteeni on tällä hetkellä tuolla katuratapuolella, niin ajan tänä vuonna vain Alastaron SM-osakilpailun. Motoparkin osakilpailu oli suunniteltu alustavasti kisakaleteriin, mutta se peruuntui Imatranajon peruuntumisen myötä. Keskityn treenaamaan ja valmistautumaan kauteen 2022.

IRRC-sarjan Imatran kilpailu peruuntui harmittavasti tänäkin vuonna, ensi vuonna mukaan..

  • Vanhan sanonnan mukaan kolmas kerta toden sanoo, niin josko ensi vuonna päästäisiin jälleen ajamaan Imatralla. Imatranajo 2022 on siis kauden 2022 päätavoitteena. Imatranajon lisäksi kaudella 2022 olisi tarkoitus ajaa IRRC-sarjan päätösosakilpailu Frohburgissa Saksassa.

Kerrotko vielä jotain muuta mitä haluat kertoa lajista?

  • Kilvanajossa kuljettajan suoritus on se, mikä näkyy yleisölle, mutta taustajoukoilla ja tiimillä on todella suuri merkitys siihen millaiseen suoritukseen kuljettaja pystyy. Haluaisin kiittää meidän huikeita tiimiläisiä sekä kaikkia yhteistyökumppaneita, ystäviä, tuttuja ja tutun tuttuja, jotka ovat auttaneet, tukeneet ja kannustaneet minua vuosien varrella. Toivottavasti ensi kesänä päästään taas nauttimaan kilpailuista ja kilvanajosta ilman rajoituksia!

Kuvat: Track Punk Racing ja North Aster Racing