Mikä voi mennä vikaan juuri remontoidun moottoripyörän kanssa

Vaihdokkina juuri koneremontti tehty ja sähköt uusittu pyörä

Minulla oli 600cc nelari supermoto joka oli itselleni hieman turhan raskas käyntiin poljettava. Pyörä oli jonkin aikaa myynnissä, tarkoituksena saada tilalle sähköstartilla oleva supermoto mutta sitten tarjottiin vaihdossa pienempää 2-tahtista supermotoa. Ihan sellaista en hakenut mutta mielenkiinto heräsi kuitenkin. Ajattelin että elppohan kakstahtari on polkasta käyntiin.

Vaihdokin tarjoaja, kutsutaan häntä vaikka Ermoksi, laittoi pyörästä paljon kuvia ja kertoi että siihen on juuri tehty koneremontti ja sähköt vedetty kunnolla uusiksi tinaamalla liitokset. Mukaan tulisi vielä paljon muoviosia, sylinteriä, putkea ym. kilkettä.

Keskustelujen jälkeen päädyttiin siihen että tehdään kaupat ja Ermo saapuu sovittuun aikaan. Kauppapäivä koitti, ja Ermo saapui pyörän ja tarvikkeiden kanssa pari tuntia myöhässä, omat aikataulut alkoivat jo painaa päälle. Ermo pöröytti pyörän käyntiin parilla polkaisulla. Kävin sitten pikaisella koeajolla testaamassa että vaihteet ja muut toimii. Vaihteet oli hieman haastavat testata koska siinä oli aivan väärän mallinen vaihdepoljin joka jäi hieman piiloon, liian lähelle moottoria. Pyörä tuntui toimivan muuten, mutta pienillä kierroksilla kävi hieman ontuen. Tästä olikin jo puhetta että seokset pitää tsekata.

Vasemman puoleinen vaihdepoljin oli kiinni, oikeanpuoleinen on sopivaa mallia.

Kaupat tehty ja siitä se sitten lähti

Kaupat tehtiin  ja kiirehtiessäni menoilleni ajattelin ajaa vaan pyörän talliin ja lähteä. Käynnistys ei sujunutkaan ihan käsikirjoituksen mukaisesti, sillä käynnistyspoljin ei palautunut ylös. Kirosin mielessäni että tämän takia myyjä polki sen käyntiin..

Muutaman päivän kuluttua kun ehdin tallille tutkailemaan potilasta ja kokeilemaan kiksiä joka sitten jumiutui. Eipä siinä muuta kuin purkuhommiin. Sieltä sitten paljastui että palautin jousi oli asennettu väärin ja rikkoutuneen jumitti polkimen. Samalla tuli vastaan muutamia löysiä pultteja / muttereita. Kiroilun säestämänä suuntasin osia metsästämään. Uusia ei ollut saatavilla pariin kuukauteen, mutta onneksi löysin tarvittavat osat käytettynä.

Osat saapuivat ja eikun asentamaan palikat paikoilleen. Pyörä kasassa ja käynnistyspoljin toimii kuten pitääkin. Koeajolle siis. Pienen koeajolenkin ja käyttämisen jälkeen positiivinen fiilis että mehut pysyy sisällä ja kaikki toimii.

Vihdoin ajamaan

Ajamista vartenhan tuo on, joten ajokamppeet päälle ja päristelemään. Päristelyt loppui lyhyen, noin vartin ehdin ajella kunnes huomasin että vasen ajosaapas näyttää märältä vaikka oli kuiva keli. Mopo äkkiä sivuun ja tsekkaamaan tilanne. Jäähdyttäjän letku oli syyläriltä irti. Letku oli laitettu kiinni epäsopivalla kiristimellä ja ilmeisesti vielä hieman löysälle. Letku kiinni ja nestettä järjestelmään ja varovasti käyntiin että vuotaako tai onko isompaa oiretta. Valkoista savua putkesta, pienoista manailua jälleen. Eli eikun purku puuhiin.

Nyt kun purki laitetta hieman enemmän, niin alkoi epätoivo iskeä. Kaikki mitä tähän pyörään oli tehty aiemman omistajan toimesta oli ihan päin hel..iä tehty. Pakoputki oli polttanut ilmansuodattimen kotelon puhki, jatketaan sitten pakoputken seuraamista. Pakoaukon säädin oli vedetty nippusiteellä täysin aukiasentoon. Tämä selittää sen hieman ontuvan käynnin pienillä kierroksilla. Pakoaukon säätimen ohjausyksiköltä lähtee johdot, mutta eipä ole mitään mihin ne olisi kytketty. Hienosti uusitut sähköt tosiaan, osa ei toimi, oleelliset liitokset huoltojen kannalta puuttuu ja koko paketti kääritty kauniiseen sähköteippiin. Sähköjen koko toimivuus oli kiinni enää muutaman hetken ajamisesta, staattorille menvät johdot oli hankaantunut vauhtipyörään. Savua nousee, onneksi vain kirjoittajan päästä..

Hienosti tehtyjä johdotuksia ja nylpättyjä ruuvinkantoja riitti

Läppäventtiiliin oli jumiutunut pieni nippuside josta osa oli jauhaantunut moottoriin. Läppärunkoa oli myös kätevästi yritetty paikata silikonilla. Moottorissa, eikä kyllä koko pyörässä muutenkaan yksikään pulttiliitos ollut oikeassa momentissa. Suurin osa löysällä, muutama umpikiinni ja tietenkin nämä mistä oli jengat vedetty jo morjens. Tankilta lähtevä bensaletku oli vain löysästi työnnetty paikoilleen ilman mitään kiristystä. Bensatankki vuotaa ylhäältä ja…

Puheet ja pyörän kunto

Tämä Ermon huippuyksilö on nyt tallissa ihan osissa, pakko käydä kaikki läpi ja tehdä uudestaan. Tarkoituksena oli päästä hieman radalle treenaamaan helpolla ja varmalla pyörällä. Ehkä vielä joskus, kunhan saa kerättyä rahaa, osia ja aikaa täysremonttiin. Helpommalla (ja halvemmalla) olisin päässyt etsimällä entiseen pyörääni sähköstratillisen mallin lohkon ja startin.

Eniten ottaa päähän kun tässä kaupassa mitkään puheet ei pitäneet paikkaansa. Tietysti aina remonttia tehdessä voi käydä yksittäinen virhe tai vahinko, mutta tämä on kokonaisvaltainen suoritus johon ei toivottavasti kovin moni pysty. Ulkoisesti pyörä oli suht siistissä kunnossa, mutta pinnan alla kaikki oli toisin. Olisi kyllä hyvä kun näissä asioissa voisi luottaa toisen sanaan.