HUSQVARNA MOOTTORIPYÖRIEN 2021 OFFROAD MALLIEN KOEAJOPÄIVÄT OVAT KÄSILLÄ

HUSQVARNA MOOTTORIPYÖRIEN 2021 OFFROAD MALLIEN KOEAJOPÄIVÄT OVAT KÄSILLÄ

HUSQVARNA MOTORCYCLES JA VALTUUTETUT JÄLLEENMYYJÄT TUOVAT LAAJAN KATTAUKSEN UUSIA 2021 MOTOCROSS- JA ENDUROMALLEJA ASIAKKAIDEN KOEAJETTAVAKSI SYYSKUUSSA

Husqvarnan uudet motocross- ja enduromallistot Mud ’n Huskies -koeajokiertueella ympäri Suomen.

Mud ’n Huskies -koeajotapahtumissa käydään koeajojen lisäksi läpi pyörien ominaisuuksia sekä säätömahdollisuuksia maaston ja oman ajotavan mukaan. Koeajot ovat asiakkaille täysin maksuttomia ja avoimia tapahtumia, joissa viihtymisestä vastaavat valtuutetut Husqvarna -jälleenmyyjät yhdessä Husqvarnan henkilökunnan kanssa. Lisätietoja jokaisesta koeajotapahtumasta saa järjestävältä Husqvarna Motorcycles -jälleenmyyjältä.

8.9. HYVINKÄÄ, MP-RACING
Erkylän enduropolku klo 15-20, END

12.9. YLÖJÄRVI, RX MOTO
Kurun enduropäivä klo 10-15, END

15.9. VANTAA, RX MOTO
Vantaan Vauhtikeskus klo 15-19, MX

17.9. VANTAA, RX MOTO
Vantaan Vauhtikeskus klo 15-19, END

22.9. OULU, SPARE WHEEL
OuluZone klo 15-19, MX & END

24.9. LAUKAA, KARI VEHNIÄINEN RACING
Lievestuoren motocrossrata klo 15-19, MX & END

Mukaan tarvitsee omat ajovarusteet sekä henkilöllisyystodistuksen. Alle 18-vuotiaat pääsevät koeajamaan mukana olevan huoltajan luvalla tai vaihtoehtoisesti alaikäisellä koeajajalla tulee olla vanhempien allekirjoittama vastuunvapautus/lupalappu osallistua koeajoon. Tapahtumissa noudatetaan THL:n suosituksia koronavirusta koskien ja paikalle saapuvien odotetaan huomioivan turvavälit sekä hyvä käsihygienia.

 

Hyvä sää suosi motoristeja 20. elokuuta

Hyvä sää suosi motoristeja 20. elokuuta

Janakkalassa Mallinkaisten kyläkoululla kävi jälleen hyvän sään helliessä useita motoristeja.

Moottoripyöriä paikalla kävi kaikkiaan 552kpl.

« 2 annettu 2 »

 

Mallinkaisten Motoristikahvilassa vilskettä 6.8.2020

Kesän ensimmäinen Mallinkaisten kyläyhdistyksen pitämä Motoristikahvila veti hyvin väkeä epävakaasta kelistä huolimatta

Janakkalan Mallinkaisilla oli jälleen torstai iltana paljon motoristeja liikkeellä erilaisilla moottoripyörillä. Moottoripyöriä oli paikalla kaikkiaan 413 kpl. Pyöriä oli ainakin 1950-luvulta tälle vuodelle. Innokkaimmat motoristit olivat paikalla jo hieman klo 16 jälkeen, vaikka kahvila aukesikin virallisesti vasta klo 17.30. Moottoripyörien tyylisuuntia oli myös jokaiseen makuun. Myös kyläyhdistyksen tuotteita oli moneen makuun; makkaraa, muurinpohjalettuja, pullia, piirakoita ym. maistuvia tuotteita.

Vaikka väkeä oli paikalla reilusti, niin turvavälit näyttivät pysyvän pääasiassa hyvin. Allekirjoittanut ei ainakaan havainnut paikalla köhijöitä, toivottavasti heitä ei ollutkaan.

 

 

« 1 annettu 2 »

Dokumentti moottoripyöräkerhosta, Koronan jengi, vuodelta 1970

Dokumentti moottoripyöräkerhosta, Koronan jengi, vuodelta 1970

Vajaan parinkymmenen minuutin dokumentti moottoripyöräilystä, ja moottoripyöräkerho toiminnasta lähes viidenkymmen vuoden takaa.

Tamperelainen Koronan jengi, nykynimeltään Corona MC, on yksi Suomen vanhimmista matkamoottoripyöräilyyn keskittyneistä kerhoista. Kerho perustettiin 1960-luvun alussa, kun joukko motoristeja alkoi kokoontua Koronan baarille. (18.8.1970)
Kannattaa katsoa, mutta ajatus mukana sillä paljon on sanonnat, sanojen merkitykset ja asenteet muuttuneet noista ajoista. Valitettavasti ei kuiten kaan kaikki asenteet ole muuttuneet.
Kuvaa klikkaamalla dokumenttiin.
Klikkaa kuvaa katsoaksesi dokumentti Yle Areenasta.

Circuit Racing Alastaro 1.8.2020

Circuit Racing Alastaro 1.8.2020

Ratamoottoripyöräilyn SM-sarjan kauden 2020 toinen osakilpailu starttasi 1.8.2020 Alastaron moottoriradalla

Alastaron kilpailu alkoi poikkeuksellisissa olosuhteissa, sillä lauantaina yleisöä ei päässyt ollenkaan paikanpäälle katsomaan ajoja Koronatilnteesta johtuen. Lauantain harjoitukset, aika-ajot sekä Jokamiesluokan, Sivuvaunujen, Retro Suberbiken, Supersport 300, FIN Moto3 sekä MiniGP luokkien 1. kilpailut ajettiin hyvissä keliolosuhteissa. Muutamia ulosajoja oli, mutta onneksi ei mitään vakavempia haavereita. Aika-ajoissa, ja kilpailuissa oli muutamien kuljettajien kesken todella tiukkaa vääntöä.

Lajin luonteeseen kuuluvia haasteita ja vastoinkäymisiäkin on tietysti mukana. Haasteita oli myös Tiia Seimalla #11, jonka oma pyörä hajosi ennen Alastaron osakilpailua. Hän sai kuitenkin lainaan pyörän Ulla Kuljulta, Kulju Racingista. Tiistaina olleissa harjoituksissa pyörä istui Tiian käteen ja toimi hienosti. Nyt perjantaina harjoituksissa kaikki ei osunut kohdalleen ja lopputuloksena oli kaatuminen. Lauantaina Tiian tiimi ei ollut vielä saanut pyörän kaikkia säätöjä kohdalleen, mutta toivottavasti kaikki ovat kohdallaan sunnuntain kilpailussa.

Alla muutamia kuvia lauantain ajoista.

Alastaro Circuit 1.8.2020
« 1 annettu 79 »

teksti: Mika Arminen

kuvat: M-Bikes, Mika Arminen ja Anu Hakamäki

CIRCUIT RACING KALUSTOA OLI ESILLÄ CAFE LÄTTIKSELLÄ

CIRCUIT RACING KALUSTOA OLI ESILLÄ CAFE LÄTTIKSELLÄ

Lättiksellä oli 28.7. vaihtelevassa kesäsäässä esillä Circuit Racingin kilpailukalustoa.

Perinteisesti nopeasti vaihtuva suomen kesäsää kiusasi Circuit Rce goes to Lättis tapahtumaa. Monet motoristit, saati muuten vain asiasta kiinnostuneet eivät ole välttämättä päässeet tutustumaan kilpakalustoon. Nyt oli hyvä tilaisuus päästä tutkimaan kilpapyöriä, sekä kyselemään kuljettajilta lajin saloista sekä laitteista.

Ratamoottoripyöräily on harmittavasti jäänyt suurelta yleisöltä pimentoon. Koronakevät laittoi vielä tällä kaudella kilpailut kokonaan uuteen uskoon, mutta onneksi nyt myös yleisöä pääsee seuraamaan kilpailuja myös livenä paikanpäälle.

Infoa Circuit Racing sarjasta löytyy tästä linkistä Circuit Racing SM-sarjan sivuille.

Lättiksellä pääsi tutustumaan Superbikeen, Superstockiin ja sivuvaunuun. Kalustoaan olivat tuoneet näytille Helsinki Racing Clubin Lasse Kärki, joka ajaa Superbikeä #30 Team Vuokrakontissa. Superctock 600-luokan pyörän kanssa paikalla on IPR Moto Racingin Jani Vaahtera.

 

 

 

 

Sivuvaunua on esittelemässä Pasi Huuhtanen Old Crows Sidecar Teamista. Pasi ajoi viime vuonna hopeaa Classic racingin SM- ja PM-sarjassa.

 

 

 

 

Circuit Racingin toinen SM-osakilpailu ajetaan tulevana viikonloppuna Alastaron moottoriradalla radalla 2.8.2020. Kilpailu on poikkeuksellisesti vain yksipäiväinen.

Cafe Lättiksellä maistuu myös makkara. Makkaramestarin ja paikan isännänkin mielestä.

Cafe Lättis löytyy osoitteesta Rautakoskentie 2079, 12750 Pilpala

Lättis on avoinna ti – su klo 11 -20 elokuun loppuun asti, syyskuussa avoinna vain viikonloppuisin.

 

teksti ja kuvat: Mika Arminen

VUODEN 2005 KINGIT, GSX1300r vs ZX12R

VUODEN 2005 KINGIT, GSX1300r vs ZX12R

2000-luvun alkupuolella käytiin kovaa taistoa +300 km/h kulkevasta katupyörästä Kawasakin ja Suzukin kesken

Tähän artikkeliin ainekset kasautuivat hieman vahingossa. Etsin itselleni käytettyä Kawasakin ZZR1400 pyörää, mutta sopivaa ei tahtonut löytyä. Ajattelin että Hayabusa voisi olla sopiva laite siihen asti kunnes Zetori löytyisi. Sitten tuli aika laittaa Busa myyntiin ja lähteä hakemaan ZZR:ää. Se ei kuitenkaan vastannut sitä mitä piti olla, ja pyörä piti saada alle. Vastaan tulikin siteen ZX-12R joka tulikin sitten minulle ajopyöräksi. Tässä lyhyt katsaus kyseisiin laitteisiin.

Muutamilla moottoripyörä valmistajilla oli 2000-luvun alkupuolella kova tahtotila saada nimiinsä titteli nopeimmasta katupyörästä. Kovinta kisaa tittelistä kävi Honda CBR 1100XX, Kawasaki ZX-12R ja Suzuki GSX 1300R. Honda oli hieman altavastaajan asemassa kahteen muuhun nähden tässä mittelössä. Moottoripyörien valmistajat tekivät myös herrasmiessopimuksen ettei tavoteltaisi yli 300km/h kulkevia katupyöriä. Kuten nykyään tiedetään, niin siitä sopimusta ei ole enää noudatettu.

Kummallakaan näistä omistamistani pyöristä en ehtinyt käymään sellaisella radalla, jossa olisi päässyt kokeilemaan huippunopeuksia. Muuten ajo-ominaisuudet ja matkaominaisuudet tuli kyllä selville. Painoa Kawalla ja Suitzalla on molemmilla sen verran, ettei pienimuotoinen kaupunki pyöritys ruuhkassa ole mukavinta puuhaa. Kawasaki 245kg ja Suzuki 249kg. Vääntöä molemmista löytyy runsaasti tyhjäkäynniltä lähtien, että sen puolesta hitaasti ajaminen sujuu helposti.

Hayabusassa oli kiinni Yoshimuran sliparit, 12R:ssä Yoshimuran koko putki sekä power commander. Muuten ei ollut mitään virityksiä moottoreissa eikä ajo-ominaisuuksissa.

Suzukin ulkonäkö sukkulamainen, erottuva Kawasakin ollessa puolestaan enemmän tavallisen moottoripyörän näköinen. Kawan edessä oleva ram-air ilmanottoaukko kyllä kiinnittää huomiota. Kyseinen ram-air systeemi alkaa ahtaa moottoriin ilmaa noin 190 km/h jälkeen joilloin moottori tuottaa noin 10% lisää tehoa. Tästä lisätehosta ei kadulla ajellessa tarvitse haaveilla, eikä ihan joka radallakaan. Molemmissa moottoripyörissä on luonnollisesti täysin säädettävät etu- ja takapään jousitus.

Kawasaki ZX-12R on Suzukiin verrattuna urheilullisempi ajaa, se taittuu mutkiin kevyemmin ja ajolinja on helppo pitää. Ajoasento on myös hieman tiiviimpi kuin Busassa. Myös Kawasakin ruiskukone vastaa kaasuun huomattavasti paremmin kuin vastaavan ikäisen Hayabusan  moottori. Kiihdyttäessä Kawa tahtoo nostaa eturengasta melko herkästi, mutta kaksisatanen takarengas pitää tasapainoisen otteen asfaltista. Mittaristo on sekoitus analogista- ja digitaalistanäyttöä, jonka luettavuus on hyvä. ”Polttoainetankin” päällä olevan luukun alta löytyy sulakkeita, varsinainen tankki ei ole niin iso kuin miltä se näyttää. Istuinkorkeus on 820mm.

 

Suzuki GSX-1300R Hayabusa on puolestaan mukavempi matkakaveri. Suzuki kulkee vakaasti suoraan eteenpäin, ja matkustajakin kertoi Hayabusan kyydin mukavemmaksi kuin Kawasakin. 1300R:n moottori tarjoaa tehoa mukavan tasaisesti läpi koko kierrosalueen, toki varsinainen kyyti alkaa kahdeksantuhannen jälkeen. Reippaassa kiihdytyksessä Suitza on vakaampi kuin kilpailijansa, eikä nosta etupyörää niin herkästi. Kuljettajan näkymä perinteisin mittarein on selkeä ja hyvin esillä. Kyseisen Busan satula oli vaihdettu, ja saattoi olla aavistuksen vakiota matalampi.  Vakio istuinkorkeus on 805mm. Matkustajalle on takana kiinnipitokahva.

 

Molemmat ovat hyviä moottoripyöriä, molempia vaihtoehtoja kannattaa kokeilla niin selviää kumpi istuu paremmin itselle. Kummallakin ehtii varmasti… Tietenkin siitä on paljon keskustelua että tarvitaanko tällaisia huippunopeuksia katupyörissä. Liikenteessä ajaessa suoranaisesti ei, mutta hyvä aerodynamiikka tekee ajamisesta mukavaa ja vakaata. Lisäksi kun välitykset saadaan sovitettua niin ettei pyörää tarvitse huudattaa, niin onhan se ajaminen silloin nautinnollista.

teksti ja kuvat: Mika Arminen

CIRCUIT RACING SM-SARJA 2020, KATSOJATIETOJA

CIRCUIT RACING SM-SARJA 2020, KATSOJATIETOJA

Iloinen päivitys katsoja tietoihin elokuun kilpailutapahtumissa

 

20.07.2020

 

Karsinamääräys poistuu tapahtumista elokuussa, eli ennakkotiedoista poiketen katsojia / kilpailjoita ei enää elokuun tapahtumissa tarvitsee eristää toisistaan, vaan kulkeminen yleisö / varikko-alueella on vapaata.Pääsylippuja on tarjolla kilpailualueen portilla mutta niitä saa ostettua myös myös ennakkoon www.tiketti.fi kautta. Ja mikäli jonoja syntyy, kannattaa turvaväleistä pitää huolta ja kunnioittaa toisia katsojia.

Tämä on hieno uutinen kaiken kaikkiaan mutta toisaalta lisää tapahtumajärjestäjän / yksittäisen osallistujan vastuuta. Edelleen on huolehdittava turvaväleistä esim. katsomossa mutta onneksi Alastarolla on tilavat katsomot ja näin ollen turvaväleistä pystytään pitämään kiinni tarvittaessa (yksilön vastuu).

Myös varikko-alueella katsojien tulee pysytellä pois kilpailjoiden teltoista / karsinoista ja kunnioittaa yksilön oikeutta omaan turvaväliin.

Myös käsihygieniaan panostetaan edelleen ja alueelle laitetaan useaan paikkaan käsidesi pulloja, mikäli käsien pesu mahdollisuutta ei pystytä toteuttamaan.

TERVETULOA ALASTAROON 2.8.2020

Alastaron Circuit Racing SM-osakilpailuun Track Punk Racing mukaan huikealla kokoonpanolla

Alastaron Circuit Racing SM-osakilpailuun Track Punk Racing mukaan huikealla kokoonpanolla

Track Punk Racing järeällä miehityksellä Alastaron osakilpailuun elokuun ensimmäisenä viikonloppuna

Viime vuosina ahkerasti lajin näkyvyyden eteen hartiavoimin työtä tehnyt Track Punk Racing tuo Alastaroon Circuit Racingin SM-osakilpailuun runsaan miehityksen. Kaiken kaikkiaan talli tuo gridiin viisi eri kuljettajaa.

Jokamiesluokkaan talli lähtee jopa neljän kuljettajan voimin. Heistä yksi on Olli Konttinen (#6), joka ajoi Kemorassa ensimmäiset kilpailulähtönsä sijoittuen siellä hienosti toiseksi kummassakin lähdössä. Ollin tähtäin Alastarossa onkin vaatimattomasti kirkastaa hopeapokaali kultaiseksi ja tuoda Jokamiesluokassa 600-kuutioisille ansaittua mainetta ja kunniaa.

Olli Konttisen kisavideo:

Ollin lisäksi TPR:sta Jokamiesluokkaan osallistuu viime syksynä rata-ajon aloittanut, vasta 14-vuotias tulevaisuuden lupaus Joona Seppä (#77). Joona kävi tallin mukana talven aikana treenaamassa Espanjassa 390-kuutioisella KTM:llä ja siirtyi heti keväällä 600-kuutioisten pariin. Joonan kehitys on ollut todella huimaa ja vauhti nykyään sitä tasoa, että Joonan voidaan olettaa pistävän luokassaan tiukasti kampoihin vanhoille konkareille.

Kolmantena jokamiesluokan kisaajana tallista ajaa niin ikään kisakautensa Alastarossa aloittava 16-vuotias Hiski Rönkkönen (#76). ”Kilpailukauden aloittaminen jännittää, mutta koska ratakierroksia tällä kaudella on jo mukavasti niin lähden kisaan luottavaisin mielin. Tavoitteena olisi parantaa viimevuotista sijoitusta ja päästä porukan keskivaiheille.”, kommentoi Hiski.

Neljäs Jokamiesluokan kuljettaja on viime kesänä harrastuksen ja kisaamisen aloittanut Riku Turunen (#666). Riku summaa omia tavoitteitaan Alastaron kilpailun suhteen seuraavasti:
“Tietty ykköstavoitteena on joka kisassa ollut itsellä olla olematta viimeinen, mutta nyt kun Kemorasta irtosi uran ensimmäiset sarjapisteet, on tavoitteetkin pitänyt pistää uusiksi. Vakaa aikomus on siis jatkaa nyt sarjapisteiden kerryttämistä ja piiskata Aurinko-Kawalla omat ennätykset uusiksi.”

Vanhoista konkareista Superstock 600 -luokassa edustaa täksi kaudeksi TPR:ään siirtynyt Miika Viiperi (#5). Miikan alkukausi on mennyt teknisten murheiden parissa painiessa, jonka vuoksi Miika ajoi Kemoran osakilpailun lainapyörällä. Nyt Miikan oma Yamaha on kuitenkin saatu taas laulamaan kovaa ja korkealta, joten mies on valmiina iskemään isoa kiilaa Superstockissa itsensä ja häntäpään väliin.

Tutustu Track Punk Racing:iin alla olevista linkeistä.

trackpunkracing.com

facebook.com/trackpunkracing

Kuvat : Track Punk Racing ja teksti : Track Punk Racingin tiedotus

Tampere Supercross 2020 tulossa kuitenkin

Tampere Supercross 2020 tulossa kuitenkin

Suomalaisen motocrosskauden päätöshuipentuma, kansainvälinen Tampere Supercross pyritään järjestämään suunnitelmien mukaisesti marraskuun alussa.

Tampere Supercross on toiminut jo vuosia kuljettajien ja katsojien suursuosittuna tapahtumana.

Koronaviruspandemia on myllertänyt tapahtumakalenteria yleismaailmallisesti, ja myös Suomen ainoan motocrossin sisäratakilpailun, Tampere Supercrossin järjestäjät ovat seuranneet tilannetta tarkkaavaisesti. Jo yhdeksäs Tampere Supercross on määrä järjestää 6.-7.11.2020, mikäli aluehallintovirasto (AVI) sen sallii, eivätkä muutkaan koronaviruspandemiaan liittyvät määräykset, säännökset tai rajoitukset estä tapahtuman järjestämistä.

Tampere Supercross on kerännyt kausi toisensa perään tuhansia katsojia Tampereen Messu- ja Urheilukeskukseen nauttimaan huippumotocrossista sisätiloissa, ja lauantain tapahtumapäivä on ollut loppuunmyyty useana vuotena.

Järjestäjät ovat jo tehneet ja tekevät edelleen lujasti töitä tämän vuoden tapahtuman järjestämisen eteen.

Mikäli tapahtumaa ei ole mahdollista järjestää suunnitellusti, pyrkivät järjestäjät löytämään uuden ajankohdan tulevalta talvelta. Kolmantena, viimeisenä vaihtoehtona on siirtää katse vuoden 2021 lopulle.

Alla lyhyt kooste viime vuoden Tampereen Supercross tapahtumasta.


Tampere Supercross & Offroad Expo 6.-7.11.2020
www.supercrosstampere.fi
www.facebook.com/Tamperesupercross
www.instagram.com/supercross.fi