

Minkälaisen käytetyn moottoripyörän saa noin 3000 eurolla?
Lähtökohtana oli löytää noin kolmellatuhannella eurolla käytetty moottoripyörä joka palvelisi päivittäisessä käytössä.
Ensimmäisenä kohdalle osui Kawasaki ER6-F vuosimallia 2006. Kyseinen pyörä on melko kevyt ja helppo ajettava. Katteille laskimme plussaa matka-ajoa sekä huonoja sääolosuhteita silmälläpitäen. Kawa oli siisti eikä heti tullut vastaan tarvetta isommille huoltotoimenpiteille, ainoastaan takarengas uusittiin heti.
ER6-F oli mukavan matala sekä kevyt pyörä käsitellä. Moottorin käytös oli tasaista koko kierrosalueella ja vetoa riitti hyvin lähes tyhjäkäynniltä asti. Mikään sporttipyörähän tämä ei ole, vaikka pikavilkaisulla ulkonäkö onkin melko sporttinen. Erffiin oli asennettu kahvanlämmittimet jotka toimivat kahdella ei teholla. Lämmittimien katkaisijan paikkaa asentaja ei ollut miettinyt, sillä sitä oli lähes mahdotonta käyttää ajon aikana.
Seuraavaksi vastaan tuli, sattumaa mutta Kawasaki myöskin. Mallina Z750 S, vuosimallia 2005. Myöskin tässä on yläkate sekä rennohko ajoasento. Tähän yksilöön oli vaihdettu järjettömän leveä ohjaustanko, siis aivan liian leveä minulle ja ylipäätään tällaiseen pyörään. Alkuperäiset vaijerit olivat tietenkin liian lyhyeet ja siitä syystä hieman kuluneet. Tarvikemallin tuulisuoja oli minun mittaiselle juuri huono, eli kaikki ajoviima tuli suoraan kypärälle, ja humina oli sen mukaista. Näistä selvittiin stongan vaihdolla, vaijerin uusimisella sekä orkkistuulisuojalla.
Kokemuksia ja fiiliksiä
ER-6F
Kawasakin ER6 malleja on kritisoitu kovista tärinöistä. Tämä kyseinen yksilö oli käynniltään jopa yllättävän tärinätöntä. 650 kuutioinen kaksi sylinterinen rivikone ei tietenkään ole mikään täysin tärinätön, mutta mitään ravistusta ei ollut eikä käsiin käyvää värinää. Koneen äänimaailma vakioputkella on hillitty joka ei uhku voimaa eikä häiritse naapurustoakaan.
ER6-F on siro kuljettajan paikalta katsottuna vaikka onkin täyskatettu, Istuinkorkeus on vain 79cm joten lyhyemmälläkin kuljettajalta jalat ylettyy helposti maahan. Ajoasento ei ole kuitenkaan ahdas, ja pyörän ulkonäköön nähden huomattavasti pystympi. Katteet toimivat kuten pitääkin, eli ohjaa suurimman osan ajoviimasta ajajan ohi.
Pyörällä ajettiin jonkin verran myös matkustajan kanssa. Kaksipäällä etupää muuttui hieman tunnottomaksi ja hakevaksi. Yksin ajaessa molemmat ajajat pitivät pikku Kawan helposta käsiteltävyydestä normaalissa liikenteessä. Äffä toimi noin 3000 kilometrin ajeluiden ajan ilman ongelmia. Etupään stefat jouduttiin uusimaan, mutta sitäkään ei oikein voi laskea pyörän viaksi. Kyseisellä yksilöllä oli takana jo noin 45000km ja 12 vuotta. ABS-jarruja ei ollut, eikä muitakaan herkkuja paitsi ne jälkiasennetut kahvanlämmittimet.
Z750S
Z750S malli on jäänyt suosiossa selvästi sisarmallin Z750 varjoon. Ulkonäkö ei ole yhtä räyhäkäs kuin suositummassa mallissa, mutta yläkatteella on käytännön etunsa. Ässässä on selkeä perinteinen mittaristo, johon on jälkiasennuksena laitettu vaihdenäyttö. Tässäkään pyörässä ei ole abs-jarruja tai muita nykyaikaisia herkkuja. Istuinkorkeus on 815mm, pystyhkö ajoasento mutta kuitenkin sporttisempi kuin parivaljakon toisessa, eli ER6-F mallissa. Näitä kahta yhdistää lähinnä vain että molemmat ovat moottoripyöriä samalta valmistajalta samalta aikakaudelta.
Zetassa on vielä perinteinen etupää, eli ei ole upside down mallia. 110 hevosvoimainen 748 kuutioinen rivi nelonen on miellyttävä paketti, vetää hyvin alhaalta asti ja yläkierroksilla riittää potkua mukavasti.
Tämän moottoripyörän kanssa kokeiltiin myös madallusta. Koko pyörää ei lähdetty madaltamaan, vain perää laskettiin 2cm koiranluilla. Madaltamisen jälkeen takaiskunvaimennus ja jousitus säädettiin näille asetuksille sopivaksi. Ohjaus geometria muuttui loivemmaksi, joka teki pyörästä hieman vakaamman matka-ajossa. Sen minkä vakaudessa voitti, niin kääntyvyydessä hieman hävisi. Mikäli jalat ei ihan ylety maahan normaalilla istuin korkeudella, niin ainakin tällä pyörällä normaali ajettavuus säilyy vielä tuolla madalluksella. Radalle ei kannata lähteä madallussarjan kanssa, koska kääntyvyys ei ole paras mahdollinen ja kallistusvarat pienenee yllättävän paljon.
Molemmat noin kolmentonnin pyörät toimivat ilman teknisiä murheita noin viidentuhannen kilometrin ajeluista. Varaosa- ja huoltokulut ovat varsin kohtuullisella tasolla molemmissa pyörissä. ER-6F on näppärä laite niin sanottuun nurkka-ajoon, mutta kyllä sillä hyvin pärjää pidemmälläkin lenkillä. Z750S toimii myös yleispyöränä jonka moottori tarjoaa mahdollisuudet ripeäänkin liikkumiseen. Zetan varttikate antaa myös suojaa ajoviimalta, ei kuitenkaan yhtä hyvin pienemmän Kawan täyskatettu versio.
Tähän hintaluokkaan on tarjolla paljon erityyppisiä moottoripyöriä, enduroa, kyykkyä, kustomia ym. Tämä parivaljakko toimi ainakin asiallisesti sekalaisessa käytössä.