KTM 790 Duke, Herttuan herkut

790 Duke mahtava saundisella rivi-twinillä

Tämä malli oli täysin uudistettu Duke kun se julkaistiin 2018. Moottori on uusi 2-sylinterinen rivimoottori, muut Duket ovat pienempiä yksisylinterisiä tai sitten isompia V-koneita. Pyörässä on lisäksi erittäin kattava vakiovaruste lista, molempiin suuntiin toimiva Quicksifter+, jonka saa halutessaan kytkettyä pois toiminnasta. Ajomodeja löytyy Street, Sport, Track ja Wet. Track-modessa kuljettaja voi säätää kaasunvasteen, luistoneston ja keulimiseneston sekä ABS-jarrujen toimintaa itselleen mieleiseksi kokonaisuudeksi. ABS-jarruissa on myös kallistus anturi mukana, josta on hyötyä kaarrejarrutuksissa. Varusteisiin kuuluu myös luonnollisesti KTM Myride sovellus jolla voi kytkeä matkapuhelimen. Dukesta löytyy myös ohjausiskunvaimennin.

Satulaan istuessa pyörästä tulee heti ihan eri fiilis kuin satakuutiota pienemmästä Herttuasta, eikä muistuta selvästi raskaampia isoveljiäkään. Ulkonäössä on jonkin verran yhteläisyyksiä muihin nakupyöriin, esim. Kawasaki Z900 sivuprofiililta, mutta Kotari on paljon sirompi kuin Zeta.

Käynnistäessä Kotarin äänet kuulostavat ison moottorin ääniltä, hieman V-twinimäisiltä. Monet rivi kakkoset kuulostavat helposti puutarhakoneilta, mutta tämä Duke ei tee sitä edes vakio putkistolla joka kyseisessäkin yksilössä oli paikoillaan.

Dukeksi tunnistettava etupää

Ajamaan, siinähän se sitten selviää

Lähdin tuttuja reittejä pitkin käymään ottamassa ensipuraisut. Uutukainen tuntui myös heti jotenkin tutulta ajaa. Eri ajotilat ovat todellakin erilaisia mikä onkin hyvä asia. Street asetus on hyvä vaihtoehto matkaa tehtäessä, sillä säästää jonkin verran polttoaineen kulutuksessa terävempiin asetuksiin nähden. Kaupungissa Street asetus on selvästi paras vaihtoehto, pyörä toimi jouhevasti. Track mode puolestaan teki kaupunkiajosta kulmikasta ja rasittavaa, mutta rata-asetus onkin tarkoitettu radalle. Sport asento toimii nimensä mukaisesti urheilullisessa ajossa.

Quicksifter+ toimii 790 Dukessa hieman jouhevammin kuin vertailun vuoksi esimerkiksi 690 Supermotossa. Todennäköisesti tämä johtuu sylinterien lukumäärästä, Supermotossa on siis 1-sylinterinen iso moottori. Sekä ylös että alas toimivan sifterin käytön sisäistettyä varsinkin urheilillinen ajotyyli saa siitä selvästi etua ajamisen helppoutena.

Sporttisessa menossa Kotari on kevyt ja looginen käsiteellä, vaikka tämä ei ole mikään ratapyörä. Myöskin niin sanotussa nurkka-ajossa 790 Duke on mukava ja helppo ajaa. Se, että pyörä toimii hyvin monessa eri ympäristössä, on onnistuneen uuden twinin ja ajotilojen ansiota. Tällä pyörällä ajamista oli vaikea lopettaa, sopi itselleni erittäin hyvin käteen. Miinuksena on kuljettajaan iskevä ajoviima. Jonkinlainen tyyliin sopiva tuulilasi kruunaisi Duken kokonaisuuden.

Mietteitä lopuksi

KTM 790 Duke, uutukainen joka ei istu vanhoihin kategorioihin. No joo, nakupyörähän tämä on, mutta ei kuitenkaan mikään streetfighteri. Supermoto, allroad eikä matkapyöräkään istu kuvaamaan tätä Dukea. Erittäin toimiva yleispyörä, kuten aiemmin mainitsin niin pieni tuulilasi tekisi tästä vielä monipuolisimman moottoripyörän. Tehot ja ajo-ominaisuudet riittävät urheilulliseenkin menoon, näppärä myös päivittäiseen liikkumiseen, mukava ajoasento, kattavat vakiovarusteet hintaluokassaan joten tästä on ainesta monelle moottoripyöräilijälle. Henkilökohtaisesti pidin tästä paljon, ajamista ei tahtonut malttaa lopettaa.

Kuljettajalla on tilaa liikkua

Teknisiä tietoja:

Moottori: kaksisylinterinen rivi, 799 cc
Teho: 77Kw (105hp) 9500 r/min
Vääntö: 87Nm / 8000 r/min
Istuinkorkeus: 825 mm
Paino ajokunnossa:  noin 175kg
Tankin tilavuus: 14l
Hinta 13 881,-

 

Linkki valmistajan sivuille

 

-Mika Arminen