Uusi Katana, kuin kaksiteräinen miekka

Kutkuttava Katana, Suzuki siis

Suzuki Katana tuli ensimmäisen kerran markkinoille vuonna 1981. Katana oli siihen aikaan nopea pyörä, erottuvalla muotoilulla joka kiinnitti huomiota joka puolella. Muotoilu kyllä jakoi mielipiteitä, siitä pidettiin tai sitten oudoksuttiin.

Itse pääsin kokeilemaan kahdeksankymmentäluvun Suzuki Katanaa vasta kymmenisen vuotta sen ilmestymisen jälkeen. Mieleenpainuva laite se oli vielä yhdeksänkymmentäluvun alkupuolellakin. Tehoa löytyi silloiset huimat 110Hv ja huippuja noin. 220 km/h. Kuutioita oli 1100 ja uudessa on sata kuutiota vähemmän, eli tonninen. Katana teki silloin vaikutuksen, ja muistan edelleen sen poltteen vaikkei silloin kauppoihin päästykkään.

Uudessa vuosimallin 2019 Katanassa on saatu alkuperäisen mallin piirteitä kivasti muotoiluun. Kyseessä ei ole kuitenkaan retropyörä, vaan nykyaikainen kunnianosoitus vanhalle legendalle. Tunnistettavia piirteitä on varsinkin etupäässä, vaikka muuten onkin modernia designia.

Lähtiessäni hakemaan pyörää kokeiltavaksi odotin mielessäni hopean väristä Katanaa, mutta minua odottikin musta Suzuki. Kahdeksankymmentäluvun Katana oli siis hopeanharmaa. Musta väri sopii kuitenkin tähän uuteen malliin hyvin. Pyörän päälle istuessani yllätyin yllättävän pystystä ja mukavasta ajoasennosta. Ohjaustanko ja mittaristo ovat mukavantuntuisesti, kytkinkahvan lyhyt liike oli ainoa poikkeus totutusta. Se yllätti heti liikkeelle lähtiessä, ja onnistuin stumppaamaan pyörän. Onneksi sen oppi kerrasta.

Takaapäin katsoessa pyörästä ei löydy Katanan piirteitä, mutta tietynlainen häijyys näkyy perässä tulijoille.

Katana takaa

Mittaristo on myöskin hieman retrohenkinen, vaikka onkin digitaalinen. Näkymä ja olemus tuo mieleen kahdeksankymmentäluvun visiot tulevaisuuden laitteista, hieman Paluu tulevaisuuteen hengessä. Luettavuus on selkeä, ja kirkkauden tasoa voi säätää itselleen sopivaksi valikosta. Ajotietokoneen valikossa on kulutus lukemat ja trippimittarit. Kulutuksen näytön voi vaihtaa litraa/100km tai montako kilometriä pääsee litralla. Luistoneston asetuksia on kolme kappaletta joiden valinta hoituu vasemman käden parilla katkaisijalla. Perus ABS-jarrut löytyy ja toimivuus on kuten pitääkin. Apseja ei saa kytkettyä pois käytöstä.

Mittaristo, paluu tulevaisuuteen hengessä

Ajaminen alkoi taajamassa ja tietyöalueella. Katana on helppo ajaa hitaasti liikkuvassa ruuhkassa, moottorin käytös pienillä kierroksilla on erittäin jouhevaa. Jonottamisen jälken oli vuorossa päällystettyjä mutkaisia teitä. Suzuki taipui mukavasti mutkiin, vaikkei ajoltaan olekkaan mikään sporttipyörä. Mittariston edessä oleva pieni lippa ei tarjoa juurikaan suojaa ajoviimalta.

Tonnisen Katanan moottori on luonteeltaan kuin kaksiteräinen miekka. Alle viidentuhannen kierroksen kone vetää tasaisen kuminauhamaisesti, jouheasti ja varmasti. Sitten kun kierroksia nostetaan seitsemään tuhanteen ja yli, niin silloin mottorin tehovarat tulevat täysillä esiin ja kone on kuin valmiina näyttämään miten Katana viiltää.

Tämä pyörä kuuluu niihin muutamiin moottoripyöriin joilla ajelua ei vaan malttaisi lopettaa. Ajamisen helppous hissuksiin edetessä, halutessaan taas kulkupuolta löytyy nautiskeluun. Ajoasento on meikäläisen kokoiselle tilava, ja muotoilu on sellainen että pyörän päällä on helppoa painua alemmaksi ilmavirtaa pakoon.

 

Tekniset tiedot;

Moottori: nelisylinterinen rivimoottori, 999 cc
Teho: 110 kW (150 hv)
Vääntö: 108 Nm
Voimansiirto: 6 vaihdetta, ketjuveto

Jarrut etu: Brembo 310mm levyt, abs

Suzuki Katana
Jarrut taka: Nissin levy, abs
Rengas etu: 120/70 – 17
Rengas taka: 180/55 – 17

Istuinkorkeus: 825 mm
Tankin tilavuus: 12 litraa
Paino: noin 215 kg

Hinta: 17 990 €

 

Linkki Suzuki Katanan suomen sivuille