Niken, erilainen moottoripyörä. Nimenomaan moottoripyörä.
Niken on hyvin erilainen etupäästä kuin perinteinen moottoripyörä. Koeajolle lähtiessä en oikein tiennyt mitä tältä pitäisi odottaa, joten en juuri asettanut ennakko odotuksia.
Ensimmäisenä kun istui satulaan tuli hieman yllättynyt fiilis, tämähän on ihan kuin kaksipyöräinen leveämmällä etuosalla. Pyörä ei siis pysy pystyssä itsestään. Liikkeelle lähtö sujui kuin vastaavalla kaksipyöräisellä, hitaassa ajossa tuli kuitenkin heti aavistuksen vakaampi meno kuin kahdella pyörällä.
Hallintalaitteet on selkeästi sijoiteltu, mutta mittariston luku voisi olla selkeämpikin. Peilit oli minun kokoiselle kuljettajalle sijoitettu niin, että niistä näki hyvin taakse, isommalle kuljettajalle voi olla tekemistä saada peilit säätöihin.
Etupää näyttää vain hieman kaksipyöräistä leveämmältä, ei tule tunnetta että ajaisi kolmipyöräisellä.
Vajaan tunnin ajelulla vaihtelevilla osuuksilla, ja välillä vesisateessakin huomasi hyvin Yamahan vakauden. Niken ei luikerrellut yhtään asfaltti paikkauksissa eikä urissa. Myöskin tiukemmissa jarrutuksissa pyörä pysyi nätisti suorassa. Pyörää pystyi kallistamaan mutkissa reilusti ilman että tuli yhtään tunnetta etupään luistelusta, vaikka vettä satelikin. Takarengas puolestaan pyysi apua luistonestolta. Etupää tuntui välillä hieman raskaalta, mutta vain vähän eikä häirinnyt näinkään lyhyen ajolenkin loppupuolella ollenkaan.
Moottori on hieman muunneltu Yamaha MT-09 malleista tutusta kolmemukisesta 900cc koneesta.
Elektronisia apuja löytyy kivasti, vakionopeudensäädintä myöden.
Mukava ja hauska laite, ei toddellakaan mikään invamopo vaan ihan aito moottoripyörä. Nikenistä tulee vuodelle 2019 myös GT versio.